Tid er et konstant issue, fordi der altid er for lidt af den. Derfor prøver vi at prioritere, så der bruges mindst muligt tid, på ting, der sagtens kan gøres lettere. Og sådan har vi det med indkøb. Uge efter uge fortryder vi, at vi aldrig laver madplaner, for ofte havner mange af indkøbene i skraldespanden, når vi ikke får tingene spist. Og så er der også liiige den der evige stillingtagen til økologi eller not..?
En veninde fortalte mig om en smart ordning fra Årstiderne, som de benyttede sig af. Her fik de hver uge en kasse leveret, som indeholdt alt hvad der var brug for til aftensmaden i 3-4 dage. Efter at have tygget lidt på det besluttede jeg mig for at prøve det af. Og gudskelov for det!
Vi valgte Årstidernes kasse med “Livretter” med mad til 3 dage, og det er en perfekt løsning, fordi vi modtager den om mandagen. Vi kan derfor starte hver uge uden stres, fordi kassen indeholder 3 måltider, gode opskrifter og indbydende materiale, som man kan kaste sig over med hovedet under armen. Maden leveres lige til døren – grøntsager/frugt i én kasse og kødvarer i en flamingokasse fyldt med is, så det kan holde sig friskt, indtil man kommer hjem. Det kan ikke være lettere. Helt perfekt!
Menuen består ofte af en fiskeret den første dag, og ellers er der en fin variation i kødtyper, retter og med fokus på sæsonens grøntsager – og alt sammen selvfølgelig økologisk. Og det er så cool, fordi vi slipper for at skulle tage stilling, hver gang vi handler. Opskrifterne er til at have med at gøre, selvom jeg synes, at det estimerede tidsforbrug er sat for lavt ift. den tid vi bruger (læs når man skal skrælle og snitte mange grøntsager med hjælp fra mindre børn). Til gengæld kan vi lide at blive udfordret på vores normalt ret fantasiløse samlebåndsproduktioner.
Efter et halvt år med Årstiderne på trappen hver mandag, er det tid til en status: og vi er ret enige om, at det her er en luksus, som er svær at undvære. For den gør virkelig livet lettere. En enkelt gang har vi oplevet, at et par af grøntsagerne var slatne, og så har vi fået krediteret dem helt uden problemer. Det eneste negative vi har oplevet var igennem et par uger i sommerferien, hvor afløserne leverede kassen for sent, og en enkelt gang havnede den ved en fejl hos vores naboer, hvilket vi først fandt ud af flere dage senere. Men det gode er, at deres kundeservice har taget hånd om reklamationen på en professionel måde, og så er fejl jo meget lettere at tilgive. Ikk’?
Men summa summarum er måltidskasserne en life-saver i vores familie, og kassen er et interessant indslag, fordi vi aldrig på forhånd ved, hvad de har planlagt til os. Skønt. I denne sammenhæng er fralægning af ansvar meget anbefalelsesværdig. We like – for sure!